Jak tráví děti své dopoledne u Máji?

Salesianske_stredisko_mladeze_maja31

Program Klubík Mája navazuje na několikaletou zkušenost s programem Předškoláci. Předškoláci se věnovali stejné věkové skupině s tím rozdílem, že tento program probíhal pouze v úterý a v pátek od 10 hod do 12 hod, v daleko menších prostorách – na Majáku a s nižším personálním obsazením (1 zaměstnanec + 1-2 dobrovolníci). Od 1.9.2016 se však díky projektu BOS – Bez obav spolu mnoho změnilo. Program se přejmenoval na „Klubík Mája“, přestěhoval se do budovy Komunitního centra Máj a díky financování se každý všední den věnují účastníkům programu 3 zaměstnanci. Dalším velkým obohacením je také rozvíjející se integrace dětí – Klubík Mája navštěvují děti z romské komunity, ale i z většinové společnosti.

Fungování samotného programu vychází z cílů předškolního vzdělávání. Tyto cíle se naplňují skrze různé činnosti – čtení pohádek, hry, říkanky, pohybové aktivity, tvořivé činnosti, práce s Montessori pomůckami a další. Během dvou hodin děti zvládnou rozvíjet své řečové dovednosti, sociální dovednosti, jemnou a hrubou motoriku a získávají také základní dovednosti a návyky.

A jak vypadá takový den u Máji?

Děti přicházejí v 10 hodin se svými rodiči. Ty větší celé rozradostnělé, ty menší se někdy ještě těžko s maminkou loučí. Když však přijdou do herny, myšlenky na mámu jsou ty-tam. Než se všechny děti sejdou, mají možnost půjčit si různé hračky a stát se kým chtějí. Některé holčičky se starají o miminka, chlapci opravují nábytek, ale bývá to i opačně. Občas nás tam bývá opravdu hodně, takže je nám v herně trochu těsno, ale alespoň se lépe skamarádíme. Děti se učí po sobě hračky uklízet, umět si říct o hračku a půjčovat si je. Velký úklid ale přichází ve chvíli, kdy se Mája vzbudí. Až je koberec uklizený, děti se posadí na pytle a Mája za nimi přiletí, aby se s nimi mohla přivítat. Jelikož ale Mája chce, aby všichni byli kamarádi, pozdraví se také děti mezi sebou a s lektorkami, které oslovují jménem nebo „paní učitelko“.

Po přivítání se děti, podle jejich nálady a složení personálu, pouští do řízených činností. Někdy se čte pohádka, jindy jdou děti do tělocvičny, někdy zpívají nebo pracují s Montessori pomůckami. Po první hodině u Máji dětem většinou vyhládne, takže se jdou najíst. Každý si umyje ruce, připraví si batůžek, v níž si přinesl svačinu a vybere si barvu nádobí. Obrácený postup následuje po svačině.

Ve druhé polovině programu se děti věnují tvořivým činnostem, chodí ven nebo se někdy věnují příležitostným aktivitám – třeba sází cherry rajčata! (a zatím jim rostou moc pěkně) Když venku vysvitne slunko, nikdo nechce zůstat zavřený uvnitř, a tak se všichni obléknou, někteří sami a někteří s pomocí. Pak si mohou vzít míče a vyrazit na střešní hřiště, ale někdy na sebe navlečou ještě jednu vrstvu – reflexní vestu a vydají se po schodech dolů a ven. Děti rády chodí na procházky, ale největší radost jim udělá sprint na hřiště, kde se mohou houpat nebo lézt. Když se ale nachýlí čas, vyrazí zase zpátky na KC, kde na ně už čekají maminky.